1 February 2012

Membekal Buah Tamar


Tentang firman Allah berkenaan dengan buah tamar, seeluknya rujuklah kepada mereka yang berpengetahuan tinggi dalam penafsiran Al Quran. Terdapat banyak firman Allah tentang tumbuhan tamar ini yang tidak dapat  saya paparkan di sini.

Khasiat buah tamar adalah seperti berikut :--

1.      Makanan berzat dan banyak manafaatnya.
2.      Makanan yang lazat dan berkhasiat.
3.      Sunnah berbuka puasa dengan buah tamar
4.      Tamar & rutab & ajua  mejadi ubat kapada kesihatan manusia.

Tentang kelebihan buah tamar ini, saya suka merujuk kepada buku  dari Saudara Ahmad Salim Baduwailan yang diterbitkan oleh Al Hidayah Publication berharga RM 8.00 sahaja. Ianya sebuah buku terjemahan oleh Saudara Uria Hasnan Sidik. Kepada mereka yang berkenaan, saya pohon dihalalkan segala ilmu pengetahuan yang saya dapati dari pembacaan ini. Terima kasih.

Kadar harga buah tamar 


1.  Buah tamar biasa dan rutab yakni tidak melekat, tidak diproses menggunakan bahan kimia 
     1.0 Kg =  RM 20.00 ke RM 25.00

 2.   Buah tamar Ajua 1.0 Kg  =  RM 80.00 ke RM 110.00 


Pada masa sekarang buah tamar boleh didapati di kedai kedai menjual buah buahan kering dari Timur Tengah  yang dimiliki oleh orang Islam. Tidak digalakan untuk mendapatkan terus dari  di pasaraya kerana kadang kadang ianya dibungkus semula, dikuatiri kesuciannya tercemar. Malah saya sendiri berminat kepada pembekal terbesar seperti  Yussof Al Taiyoob, Syarikat Almah dan lain lain. Thanking you very much  brother…! Yazakallah.

No comments:

Post a Comment